Mijn Triple-X-syndroom symptomen

  • Ik had vroeger al lange benen en armen, zag vaak bleek en durfde niet zoveel
  • Ik was (en ben) vaak langer dan gemiddeld
  • Ik heb vaak last van pijnlijke gewrichten
  • Ik heb vaak last van mijn onderrug
  • De Orthopeed heeft in mijn beide knieën gevonden:
    • kraakbeen-overgevoeligheid (ook wel: patellaire chondropathie)
    • fat pad impingement syndroom
    • en in mijn rechterknie een flap tear onder mijn knieschijf
    • (de laatste 2 zijn waarschijnlijk ontstaan door meerdere keren een harde val op straat)
  • Ik gebruik braces om mijn knieën te ondersteunen en een speciaal kussentje voor mijn rug
  • Ik doe elke dag oefeningen zoals yoga, Pilates, met een gymnastiekbal, gewichten en een mat
  • Ik ben overgevoelig voor buikklachten
  • Ik heb snel last van blaasontsteking (na zuur eten of drinken zoals cranberry, citrusfruit, zuurkool en iets met teveel suiker)
  • Ik heb snel last van darmkramp, obstipatie of constipatie (na bitter of gekruid eten zoals iets met ui, knoflook of rode peper)
  • Ik drink veel (mineraal)water en eet neutraliserende producten zoals ijsbergsla, komkommer, bleekselderij en braam
  • Ik drink elke dag thee met heermoes, jeneverbes, rozemarijn, druivenblad en berkenblad
  • Ik had vroeger al een slecht gebit, ik heb veel vullingen en kronen en ook zijn er tanden en kiezen verwijderd
  • Ik moet altijd extra goed mijn tanden verzorgen, en ook flossen, stoken en ragen tussen mijn tanden
  • Ik heb ook zeer gevoelig tandvlees en ben gevoelig voor ontstekingen in mijn gebit en mijn tandvlees
  • Door mijn vooruit staande kaak (ook kenmerkend voor Triple-X-syndroom) adem ik vaak automatisch door mijn mond waardoor er sneller bacteriën binnen kunnen komen (zo hebben mijn Tandarts en Mondhygiënist mij verteld)
  • Tot 2015 was ik gevoelig voor menstruatie-klachten, na 2015 kregen deze klachten de noemer hormonale klachten (in 2015 ben ik geopereerd waardoor ik niet meer ongesteld werd - Novasure methode)
  • Op mijn 13e werd ik voor het eerst ongesteld
  • Ik heb vaak last gehad van hevig bloedverlies en veel en hevige pijn, oa ook in mijn gewrichten waaronder mijn onderrug
  • Soms was het enige dat hielp te gaan liggen met een warme kruik tegen mijn buik, onder de dekens in mijn bed
  • Ik ben vaak bang om te vallen en als ik moet haasten, kan ik zomaar over mijn eigen voeten struikelen, ik heb vaak last van een verstoorde motoriek
  • Soms stoot ik zomaar mijn ene voet tegen de ander of schiet mijn arm uit, dit gebeurt vooral bij veel stress
  • Ik ben overgevoelig voor allergieën
  • Ik ben oa allergisch voor noten en pinda's, histamine, latex, penicilline, zuur eten en drinken, bitter eten en drinken, fruit zoals framboos, cranberry, rode bes en kiwi, groenten zoals aubergine, sterke kruiden zoals chili, gember en cayennepeper, insectensteken zoals die van wespen
  • Mijn huid reageert overgevoelig op parfum en zeep toevoegingen zoals coco-glucoside, geraniol en sodium lauryl sulfate
  • Ik krijg dan bultjes en jeuk
  • Na het eten of drinken van producten waarvoor ik allergisch ben, of de steken van bijvoorbeeld wespen kan ik het benauwd krijgen, rode vlekken of bulten krijgen, jeuk aan mijn ogen en neus krijgen, moeten niezen
  • Soms merk ik het direct, soms pas na enige tijd
  • Zodra ik een allergische reactie krijg, is het handig om Loratadine in te nemen, dit werkt bij mij binnen een paar minuten
  • Soms neem ik het al in voordat ik iets ga eten of drinken wat ik niet helemaal vertrouw of als ik ergens op bezoek ben of uit eten ben
  • Ik slik elke dag uit voorzorg een aantal supplementen die ook goed zijn tegen allergische reacties:
    • Boswellia (ook goed bij gewrichtspijn)
    • MSM (ook goed voor de gewrichten)
    • Luchtwegen support van Golden Naturals
    • algemene vitaminen en mineralen
  • Ik ben vaak en snel moe
  • Ik ben overgevoelig voor drukte
  • Ik kan niet veel dingen tegelijkertijd denken en overzien
  • Het is belangrijk voor mij om vaak even pauze te nemen
  • Het is belangrijk voor mij om vaak de tijd te nemen om mijn gedachten op een rijtje te zetten
  • Schrijven, kleuren, puzzelen, met dieren omgaan en het verzorgen van planten of even buiten zijn helpen daarbij
  • Ik ben redelijk gevoelig voor stress en drukte
  • Het is belangrijk voor mij om veel rust te nemen, afstand te creëren en goed voor mezelf te zorgen
  • Ook is het heel belangrijk om te blijven bewegen, oefeningen te doen om soepel te blijven en ook om mijn benen en armen sterker te maken
  • Ik vind rust in muziek, kleuren, puzzelen, lezen, schrijven, omgaan met dieren en het verzorgen van planten
  • Bij spannende situaties, wat voor mij al snel kan zijn, helpt het om de Noodgevallen kauwgom van Bach Bloesem te kauwen, of een droppastille met zwarte bessensmaak van Rescue
  • ik ben gevoelig voor bloedarmoede
  • Ik heb last van plotselinge duizelingen (en gebruik een rollator ter ondersteuning)
  • Ik eet extra appelstroop voor ijzer en slik een supplement met ijzer
  • Ik drink elke dag thee met oa rozenbottel voor extra ijzer
  • Ik eet elke dag bosbes en granaatappelpitten voor extra ijzer
  • Ik heb vaak de neiging om het overzicht te verliezen
  • Als ik niet goed denk om pauzes te nemen of afstand te nemen van een situatie, dan kan ik zomaar:
    • snel verdrietig worden
    • me ineens boos voelen en dat soms ook willen uiten
    • pijn voelen in mijn lijf
    • hoofdpijn of buikpijn krijgen
    • slecht kunnen slapen
    • over mijn eigen voeten struikelen
    • mijn armen of benen stoten
    • ineens duizelig worden en soms ook vallen
    • in de war raken en onzeker worden, en soms niet zoveel meer durven
    • de neiging hebben tot hyperventileren of in paniek raken