Mijn zondebok-kind symptomen

  • Achterdochtig en wantrouwend zijn;
    • vaak achterom aan het kijken
    • constant alert op gevaar zijn
    • steeds het gevoel dat er iets niet klopt
    • Aldoor het gevoel alsof ik iets 'moet', onrustig voelen bij verplichtingen;
      • het is net als met de innerlijke onrust, het gevoel alsof ik steeds iets 'moet'
      • het geeft ook een gevoel van de controle verliezen en niet weten waar je aan toe bent
      • ergens heen moeten maar niet weet waarheen precies, of niet weten wat je nodig hebt
      • mijn oplossing hiervoor is om dichtbij mezelf te blijven, waar en wanneer dan ook
      • mijn oplossing is om steeds aan mezelf te vragen: 'wat heb ik op dit moment nodig om me goed te voelen'
      • deze oplossingen en nog veel meer wijze adviezen worden verteld in de vele podcasts op YouTube over jezelf terugvinden (mijn favorieten zijn de Nederlandse experts Patrick Samuel en Marcus Krielen)
    • Psychosomatische klachten zoals aanhoudende gewrichtspijn, steken en prikken in mijn hele lijf;
      • net als de innerlijke onrust en het gevoel de controle te verliezen, kunnen ineens pijnen ontstaan
      • hier en daar een steek of een tintelende voet, het zijn allemaal reacties op vastzittende gevoelens en trauma om te verwerken
      • de gewrichtsklachten die ik medisch gezien al heb, al dan niet vanwege het Triple-X-syndroom, worden op sommige benarde momenten verergerd
    • Iedereen in zijn waarde laten, met iedereen rekening houden, wat vaak een goede eigenschap is maar ook een valkuil kan zijn;
      • ik loop soms op mijn tenen om anderen niet lastig te hoeven vallen
      • ik vergeet dan zelf te leven zoals ik zou willen
      • ik maak weinig geluid, draag een koptelefoon bij het luisteren van muziek en het kijken naar televisie (uitzonderingen daar gelaten)
      • volgens andere ervaringsdeskundigen is het beter om af en toe flink boos te worden, om nare gevoelens los te laten
      • ik beoefen dit loslaten wel door dansen en bewegen, heerlijk in mijn eigen domein
    • Ondanks het wantrouwen wat vaak aanwezig is in mij, zie ik altijd het goede in de mensen en vertrouw vaak iedereen 'zomaar', wat soms een goede eigenschap is maar ook een valkuil kan zijn;
      • ik vertel vaak veel teveel wat soms op een verkeerde manier wordt doorverteld, tot erger
      • ik heb vaak contact met allerlei verschillende soorten mensen
      • wanneer ik lekker in mijn vel zit, heb ik het vaak niet snel genoeg door wanneer iemand verkeerde bedoelingen heeft
    • Snel bang en onzeker, terwijl ik zelf weet dat het goed is;
      • gelukkig ken ik mezelf al aardig goed en weet wanneer ik iets goed doe
      • toch kan ik me op sommige momenten en in de aanwezigheid van sommige mensen ineens onzeker voelen
      • nu ik de boeken lees en podcasts luister over narcistisch misbruik weet ik dat er bepaalde gevoelens en herinneringen worden wakker geschud
    • Zoeken naar bevestiging, terwijl ik zelf weet dat het goed is wat ik doe;
      • als ik iets had gemaakt wat ik zelf mooi vond, vroeg ik aldoor om de mening van iemand anders
      • tegenwoordig maak ik van alles voor mezelf, wat ik gewoon al mooi vind
      • natuurlijk is het fijn om waardering en complimenten te krijgen
      • soms heb ik dit onrustige gevoel nog wel wanneer ik even geen antwoord krijg op een berichtje
    • Constante onrust in mijn gehele zijn;
      • wat ik ook deed en waar ik ook was, ik voelde aldoor een innerlijke onrust
      • soms ging dat gepaard met hartkloppingen of hoofdpijn en misselijkheid
      • soms ging mijn hele lichaam schudden van de spanning 
      • gelukkig weet ik nu beter hoe ik ermee om kan gaan, en de onrust is ook vele malen minder

    Maak jouw eigen website met JouwWeb